Gelukkig nieuwjaar - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robin Brink - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robin Brink - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

14 April 2014 | Thailand, Bangkok

Argeloos liepen vier jongens over straat. Om hun heen was een veldslag aan de gang. Wapens van alle formaten waren mee de straat op genomen. Alle regels van fatsoen waren echter thuis gelaten. Terwijl het begin van de tocht vrij veilig verliep, kon het het eerste slachtoffer niet uitblijven. Geschrokken van de aanval, keken de drie andere jongens schichtig om zich heen. Ontsnappen behoorde niet meer tot de mogelijkheden..

Mensen in Europa bestoken elkaar met explosieven, om zo het gelukkig (ik heb al mijn vingers nog) in "gelukkig nieuwjaar" maar alvast uitgebuit te hebben. In Thailand doen ze het anders, uiteraard. Afgelopen zondag begon hier het jaar 2557. Drie dagen lang feest genaamd Songkran. In Thailand is water het ding. Maar water is toch hartstikke vies in Thailand? Ja. Thaise mensen gooien drie dagen lang vies water naar elkaar om zo het nieuwe jaar te vieren. Happy Songkran! Hier heb je een liter slootwater in je nek.

We waren voorbereid: Telefoon in een plastic hoesje, kleren die toch al vies waren aan, sleutels en dergelijken diep weggestopt in de zakken. Hoeveel erger dan Koninginnedag in Amsterdam kon het worden? Terwijl we naar een gebied met clubs gingen, werd het duidelijk. Overal op straat stonden Thaise mensen elkaar met waterpistolen en emmers water te bestoken. Eenmaal aangekomen op locatie was de eerste emmer een feit. Als Europeaan was je een wandelende schietschijf. Elke Thai voelde zich genoodzaakt om zijn waterpistool/emmer te legen op de buitenlanders. Wij waren ongeveer de enige vier.. Het was een mooi feestje. Afzwemmen met kleren aan was er niks bij.

Zondag gingen we naar Khosan road. Een beruchte straat onder backpackers, voornamelijk omdat het het enige is wat ze zien van Bangkok. Tijdens Songkran was het hele gebied veranderd in een water gevecht. Bijkomend was krijt, wat ze op het gezicht smeren. Ik had hier graag een foto willen nemen, maar er was zoveel water dat het plastic van het hoesje waarschijnlijk gewoon was gaan lekken. Je moet het als volgt voor je zien: Op elke vierkante meter stonden 6 mensen, waren 4 waterpistolen aanwezig en genoeg water om een week van te drinken (als het schoon zou zijn). Doe dit alles keer 10.000 en je ziet een fractie van het totaal voor je. Het fijnste aan dit alles was dat er allemaal kraampjes waren waar je voor 5 baht (€0.11) je waterpistool/emmer met ijswater kon bijvullen. Niks fijner dan een teug ijskoud water bij een vreemde in zijn nek deponeren om daarna als even goede vrienden verder te gaan in het leven.

Gelukkig nieuwjaar dus vanuit Thailand. Ik ben helemaal fris en fruitig het jaar begonnen. Aankomend weekend naar Laos. Goed begin van het nieuwe jaar.

DOEI

• 14 April 2014 - 20:29

Ellen:

Leuk verhaal Robin!
    En... Gelukkig nieuwjaar!

Gr. Ellen

• 14 April 2014 - 21:21

Ruud:

Tja, 's lands wijs 's lands eer. Zo weten wij ook weer eens hoe het in een ander land toegaat…. Have fun.